Brandende fakkels rond de boules-baan

Aangename temperaturen, in geen velden of wegen een druppel regen te bekennen en amper een vleugje wind. De Bokkeschieters hadden zich geen beter scenario kunnen voorstellen voor hun jaarlijkse Midzomernacht-toernooi. Nota bene op de langste dag van het jaar – en dus de kortste nacht – waren de weergoden volledig op de hand van de jeu de boulers, die met 28 mannen en vrouwen sterk de arena betraden. Ze gingen een beetje voor de prijzen, veel meer voor de eer en het allermeest voor een gezellige avond, waarop de tijd niet telde en het bed vergeten mocht worden. En om alles in goede banen te leiden, inclusief de hapjes en drankjes, waren er volop helpende handen present.

Midzomernacht 2014001

En het liep op rolletjes, vanaf de eerste minuut tot ver na middernacht. De wedstrijdleiding had deze keer voor een nieuwe opzet van het toernooi gekozen. Onder het motto ‘alles lekker door elkaar husselen’ was er niet voor een ‘gewone’ mêlee gekozen, maar voor een mêlee in het meervoud. Eerst een speelronde één tegen één, daarna een rondje twee tegen twee en als afsluiting een rondje drie tegen drie. Al was voor sommige deelnemers de tête à tête-ronde wel even wennen, de inzet loog er niet om: liefst vijf partijen eindigden in een 13-11 score en één duel werd zelfs met het minimale verschil van 13-12 beslecht.

Midzomernacht 2014008  Midzomernacht 2014024

Voldoende reden dus om na die vrolijke aftrap even op adem te komen. Bij het genot van een slokje en een hapje. Nou ja, hapje…. Niemand minder dan de voorzitter zelf – vanwege een blessure speelde hij niet mee – nam met verve de catering op zich. Even op de fiets naar de cafetaria om een volle doos bitterballen, frikadellen en andere calorierijke versnaperingen te scoren. Niet één keer op de avond maar ook na de tweede, al even spannende speelronde. En of de verwennerij  niet op kon, zag je hem ook nog met een schaal andere heerlijkheden over de banen rondlopen om de dames en heren sporters te bedienen. Het had wel iets van een directeur die hoogstpersoonlijk de arbeiders op de werkvloer koffie komt brengen.

Midzomernacht 2014032                Midzomernacht 2014034

Ondertussen had niemand in de gaten dat de klok doortikte, de avond de dag verdrong en het kunstlicht het strijdperk bescheen. Met de laatste speelronde steeg vooral ook de sfeer, letterlijk aangewakkerd door het geflakker van brandende fakkels rond de boules-banen.

En toen, ver na elven, de vlammen en het kunstlicht gedoofd konden worden, werd de sportieve balans opgemaakt: winnaars Noor Eykens en Leo Hutten mochten elk twee flessen wijn in ontvangst nemen en de poedelprijzen (voor Diny Heijmans en Wil Dekkers) werden ter plekke soldaat gemaakt. Want wie gaat er nou thuis in z’n uppie een grte worst en een emmertje knabbelnootjes naar binnen werken. Niemand toch?

Midzomernacht 2014042 Midzomernacht 2014043 Midzomernacht 2014044

Terwijl de zaterdag al ruimschoots plaats had gemaakt voor de zondag, brandde in het clublokaal nog lang volop het licht en werd er vrolijk nagenoten van een feestelijke midzomernacht. Totdat de verstandigste van allemaal besliste dat ook aan een midzomernacht een einde moet komen.

En toch….van die laatste nachtbrakers stond er zondagmorgen om tien uur toch weer een stelletje op de boules-baan. Weer even een balletje gooien. Diehards, heet dat in het Engels. Onverzadigbaar, in keurig Nederlands.

En in goed Boxmèrs? Nie kapot te kriege…